Strona główna > Internet, Z życia wzięte > Fair Usage Policy..

Fair Usage Policy..

Długo w sumie nic nie pisałem i zaraz sie usprawiedliwie czemu. 1. Bo mi się generalnie nie chciało. 2. Bo grałem, najpierw Crysis Warhead, potem Far Cry 2 (powinni zmienić nazwe na coś innego, ale pograc można) i na końcu Red Alert 3 (Cukierkowa grafika poprostu zabiła klimat, ale gameplay daje rade, dla fana serii CNC pozycja obowiązkowa.) W między czasie przyszedł mi do głowy pomysł stworzenia kolejnej strony bloga gdzie chyba będę opisywał maksymalnie debilne/smieszne/zalosne/nieprawdopodobne konwersacje z expertami IT z innych firm w UK. Jakby tego wszystkiego było mało to mój dostęp do netu od BT (8mbps) który ma w nazwie słowo Unlimited okazał się jednak być limited. I o tym dzisiaj.

Skoro biore net który ma w nazwie Unlimited to spodziewam sie, że będzie Unlimited.  Ktoś mi zara skomentuje, dobra ale wiesz, że wszędzie w UK jest Fair Usage Policy (u każdego ISP). O co tu chodzi ? Całe to gówniane Fair Usage Policy polega na tym, że grupka samozwańczych expertów ustala ile można i co to jest normalnie w Internecie i jak tylko ktoś odbiega od normy tak zara jest przywoływany do porządku albo będzie się zachowywał jak szara masa albo niech zawija do innego ISP. I teraz nasuwa się pytanie po co (chętnie bym tu użył mocniejszego słowa)  jest w ofercie łącze 8mbps (a są nawet i 20mbps) jak nie można tego wykorzystać, no bo okazuje się, że miesięczny limit wynosi 100GB co wypada po mniej więcej 3.33GB dziennie. Może ja nie chce oglądać sieczki w angielskiej TV może wole streaming. Taki w dobrej jakości, w tle może lubie posłuchac nie wiem radia internetowego. Do tego lubie odpalić rapida żeby pobrać sobie jakis serial, czy nawet obejrzeć Mam Talent, ba nawet może będe chciał sobie obejrzec Jak oni spiewają/tańczą czy nie wiem co jeszcze robią. Nie istotne. Moge nawet odpalić kompa puścić tam jakies P2P na 24/7 i będzie mi sciągało nie wiem co. Moge też zestawić tunel IPSec z narzutem 40% bo lubie czuć się secure i sciągać w nim mission critical obrazy maszyn VHD, żeby zrobić coś w domu. Tak czy owak 100GB pęka i pojawia się problem. Z mojego 8mbps robi się w godzinach szczytu – 18pm – 00. 512kbps. Czyli 16x wolniej oczywiście w tej samej cenie. Chwytam za słuchawke i dzwonie. Chwila gadki i poznaje szczegóły, może zdejmą ograniczenie za miesiąc. Na co ja, że jak to jest w całej tej Fair Usage Policy  pisze, że mają 1% trudnych (takich jak ja) userów co nie robią to co robi ogół społeczeństwa, i jak to jest ze owy 1% powoduje tak duże niestabilności w zarządzaniu pasmem w ich krajowej sieci, że muszą przyciąć pasmo 16x. Nie wiedzą ale tak wychodzi. Poruszam więc kwestie, że dlaczego piszą, że Internet jest Unlimited jak nie jest. I odpowiedz:  A bo wie pan, nikt tyle nie używa, pozatym my na stronie informujemy o Fair Usage Policy (owszem informuja ale szczegółow nie ma żadnych dowiedzieć więcej można sie dopiero jak się już jest klientem)  Otrzymuje rozwiązanie, chce Unlimited to musze przejsć na łącze biznesowe gdzie Fair Usage Policy nie obowiązuje. Szybko odpowiadam, że w firmie mamy 8megowe ADSLE do oddziałów one są biznesowe i musimy płacić za przekroczenie tych 100GB a przekraczamy je zawsze. Chwila zastanowienia po drugiej stronie słuchawki. To musi sie pan dostosować jakoś mniej pobierać itp. Aha.. odpowiadam. Zadaje ostatnie pytanie chociaż wiem, że nie ma to sensu bo tam siedzi biedny konsultant i i tak nic nie pomoże. Ma procedure i tyle. Ale dla zasady: To kto tu jest Fair. Ja nienormaly user ktory pobiera ponad 100GB miesięcznie (1 raz od 4 miesięcy mi się zdarzyło i na liczniku było 104GB) czy wy, firma która nie potrafi poradzić sobie z rozłożeniem obciążenia a jest potentatem telekomunikacyjnym w UK, do tego wciska kit na temat nielimitowanego dostępu, który póżniej okazuje się limitowany chodzi 16x wolniej a płacić przez miesiąc musze tyle samo ? Odpowiedz spodziewana, że nic nie da sie z tym zrobić.

Konkluzja. IMO kwestią czasu jest jak ta czy inne firmy zaczną narzucać inne chore ograniczenia, bo ktoś tam na górze nie ma mózgu. I jedyne co go interesuje to słupek zysków. Co ciekawe wyjścia praktycznie nie ma bo inni operatorzy też maja Fair Usage Policy, pytanie tylko czy mniej czy bardziej restrykcyjne. Kolejny raz ktoś ograniczył mi wolność jaką daje mi Internet. Kwestią czasu jest jak w tym Internecie tej wolności zabraknie bo ktoś będzie wiedział lepiej co ja chce co ja potrzebuje i kiedy niż ja sam. Było już pare filmów o tym co dzieje się potem.

  1. Brak komentarzy.
  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

